• info7485880

Maud Hamon-Loisance


Bize European Choral Association - Europa Cantat hakkında bilgi verebilir misiniz? ECA-EC’nin müzik komisyonunun bir üyesiyim. Başlıca görevimiz Avrupa’da her üç yılda bir gerçekleşen müzik festivalini hazırlamak. ECA-EC’nin komisyonu yılda iki kez buluşup festivalde gerçekleştirilecek atölyeleri organize etmek, davet edilecek koro şefleri ve korolarını belirlemek, basılacak nota kitapçığını düzenlemek, video ödülleri hazırlamak gibi görevleri vardır. Avrupa’da neler olduğu ve Pecs’te düzenlenecek festivalin artistik yönetimi hakkında tartışmanın yanında temel amacımız Avrupa’nın tüm korolarını birleştirmek ve onları desteklemek. Önümüzdeki Europa Cantat Festivali hakkında ne söyleyebilirsiniz? Benim için Torino’daki son festivalden tamamen farklı olacak çünkü daha önceden müzik komisyonunda değildim. Pecs Torino’dan daha küçük olduğundan bu sefer her şey daha yakın olacak. Bu yılın anafikri olan “kesişen yollar” projenin müzikal doğrultusunu değiştiriyor.

Sizin de bir parçası olduğunuz Epsilon nasıl bir koro? Epsilon Lyon’da bulunan bir rönesans topluluğu. Ben koronun hem artistik direktörü hem de koristiyim. Kurduğumuz dernek sayesinde hepimiz ödenekli profesyonel koristleriz. Topluluğu ben kurdum ve ödenekli konserlerde projeye göre 4-8 kişi olarak söylüyoruz. 16. yüzyıl Fransa’sı, İtalya’sı ve genel olarak Avrupa’nın her yerinden rönesans müzikleri icra ediyoruz. Epsilon için yolculuk da başlıyor. Festival yöneticilerine performans sergilediğimiz birkaç Avrupa festivalinde bulunma fırsatımız oldu. Geçen yıl İtalya’ya gittik. Aralık’ta Amsterdam ve Utrecht’te konserlerimiz olacak.

Yönetirken vücudunuzu nasıl kullanıyorsunuz? Kendinizi açmak için sırrınız nedir? Ben bir Tai chi tutkunuyum. Yönetmek nefesten ve enerjinin merkezinden gelir. Zihninizden geçen düşüncelerin ilüstrasyonunu içerir. Duygunuzu hareketlerinize aktarırsınız. Gerilimi hissedip, gerilim ve gevşemenin arasında gidip gelebilmelisiniz. Pianodan forteye gidebilmeyi ve nasıl ifade edileceklerini bilmelisiniz. En başında, notayla yalnızsınızdır; onu zihninizde duyarsınız. İlk önce görüntü belirir, ardından hareket gelir; bu benim yolum. Kafamda bir şey vardır ve onu vücudumla yorumlamaya çalışırım. Kollar, baş, yüz ve gözler çok önemlidir. Her şey enerjinin merkezinden ve nefesten gelir. Orkestra yönetimi hakkında ne söylemek istersiniz? Genellikle koro yönetirim. Koristlerle ilişkili olduğunda orkestra da yönetirim. Fransa’nın güneydoğusunda Alp dağları tarafından çevrili Grenoble Konservatuvarı’nda çalışıyorum. Üç yıldır burada 11-14 ve 15-18 yaş gruplarındaki koroları yönetiyorum. Bir kadın korosu bir de karışık korom var. Bu korolarla pek çok farklı projede, bazen orkestrayla birlikte sahne alıyoruz. Geçtiğimiz Ağustos ayında kadın korosu Métaphores’le uluslararası koro yarışması Arezzo’da ikinci olduk.


Fransız toplumunun koro müziğine olan yaklaşımı nedir? Koro müziği için büyük bir seyirci kitlesi yok. Koro müziği televizyon şovlarında pop şarkıcıların yaptığı müzik olarak biliniyor. Bir keresinde bir taksi şoförü mesleğimi sorduğunda açıklamam epey zor oldu. Ne yazık ki koro müziği Fransa’da popüler değil ve tanıtılması gerekli. Epsilon’la söylediğimiz “zor” olarak tanımlanan rönesans müziklerinin çocuklar tarafından her seferinde beğeni toplaması beni gerçekten çok etkiliyor. Yapacak çok şeyimiz var ve her zaman olumlu olmalıyız. Daha çok insanla iletişime geçebilmek için medyayı ve okulları kullanmalıyız. Sürekli profesyonel korolara beste yapmak yerine amatör korolar için de beste yapan bestecilere ihtiyacımız var. Klasik müziğin ülkenizdeki durumu nasıl? Duyduğum kadarıyla yılda Fransızların %1’i klasik müzik konserlerine gidiyor. Pek çok opera ve orkestra düşük ücretlerle çalışıyor fakat insanların büyük bir çoğunluğu hala klasik müziği benimseyemiyor. Yine de Fransa’da klasik müziği öğretmek için iyi okullar ve eğitmenler var. Koro ya da orkestradan hangisini yönetmeyi tercih edersiniz? Koro yönetmeyi tercih ederim çünkü ben bir koristim. Ayrıca bir enstrümancı olarak viola da çalıyorum. Koroda hem metin hem de sesler vardır, bu yüzden orkestra ve koro yönetmek birbirinden farklıdır. Ben koro yönetmeyi tercih ediyorum; çünkü koroda insanları bir arada tutmak daha kolaydır ve herkes bir koroya katılabilir. Orkestrada farklı enstrümanların farklı renklerini ve beraber yarattıkları dokuyu seviyorum. Enstrümanlar baz alındığında korolarda orkestralara göre daha çok problemle karşılaştığınız oluyor mu? Korolarda siz kendi enstrümanınızsınızdır; bu da diğer enstrümanlara göre daha çok problem yaratır. Bir şef olarak, aynı zamanda bir korist olmak, vücutta neler olduğunu anlamak ve bir prova sırasında ya da günlerce üstüste prova olduğunda insan sesinin sınırlarını bilmek için önemli bir özellik. Bazen koro sadece metine çalışmalı. Her bir korist farklıdır; her kişiye ayrı ilgi göstermeli ve koronun tansiyonunu kontrol edebilmeliyiz. Rahatlamalarını ve kendilerine güvenmelerini sağlamalıyız. İnsanlarla çalışmak tutkulu bir iştir. Çok iyi şarkıcılar olduğunda ego gündeme gelebilir. Fakat çoksesli müzikte şarkıcılar çoksesliliğin hizmetindedir. Epsilon profesyonel bir topluluk ve biz de bu şekilde çalışıyoruz; her birimizin solist sesleri olsa da solist gibi söylemiyoruz. Opera korolarının diğer korolardan farkı nedir? Opera korolarını yönetmek daha farklı. Ben çocuk operaları yönettim. Sahne üzerinde şarkı söylerken rol yapmayı seviyorum. Ezbere şarkı söylemek ve tiyatro yapmak birbirine bağlıdır. Hikayenin bir parçası haline gelirken ambiansı hissederek orkestra, solist ve makyajla bir takımsınızdır. Her zaman bir hikaye anlatmaktan yanayım. Çocuklarla çalışmak nasıl bir duygu? Her zaman gerçekten burada olmak ve provanın ritmini hızla değiştirebilmek zor olabilir. Bir anlığına notaya baktığınızda onları kaybedebilirsiniz. Her zaman çok etkili olmalısınız ve çok iyi hazırlanmalısınız. Çocuklarla çalışmayı seviyorum çünkü çok yüksek bir potansiyelleri var. Zihinleri yetişkinler gibi yoğun değil. Bazen yetişkinler utangaç olabiliyor, ama çocuklar daha açık ve doğallar ve katılımları da fazla. Çocuklarla çalışmak bazı zamanlarda da daha zor olabiliyor. Eğer bir çocuk bir eseri sevmezse direk söyler. Bazen çocuklar yetişkinlerden daha dürüstler. Bir çocuğa aşılanması gereken en önemli şey ses eğitimidir. Dinleme, odaklanma, tonda kalma ve şarkı söylemede iyi enerji öğretilmesi gerekenler arasında. Her çeşit duygu rolüne girebilmenin ve bütün vücudun kullanımının da eğitimi verilmeli. Esasında, çocuklarla ve yetişkinlerle çalıştıkça aralarında daha çok benzerlikler buluyorum. Çocuklara yetişkin bireyler gibi davranıyorum çünkü genellikle olaylara çok mantıklı baktıklarını görüyorum ve bu da beni çok etkiliyor. Koro şefinin görevi onlara kendi potansiyellerini göstermek ve “Yapabilirsin, düşündüğün kadar zor değil” mesajını vererek teşvik etmek. Öyle olumlu yaklaşmalıyız ki onlar da kendilerine güvenebilmeli. Bizle sihirbaz değiliz; ama insanların kendilerini güvende ve güçlü hissedecekleri ortamı yaratabilmeliyiz.

0 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör